.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
هوشیاری برج مراقب مانع سانحه هوایی در نوشهر شد
گروهی ناشناس با نفوذ به فرکانس یکی از پروازها در فرودگاه نوشهر، از خلبان خواسته‌اند تغییر مسیر دهد. پس از فرود مشخص شده اگر این تغییر مسیر انجام می‌شد، هواپیما با کوه برخورد می‌کرد...
هوشیاری برج  مراقب مانع سانحه هوایی در نوشهر شد

رئیس فرودگاه نوشهر با اشاره به دقت خلبانان و آشنایی آنان با دستورات معتبر، سقوط هواپیما در نوشهر بر اثر ایجاد مزاحمت فرکانسی در این فرودگاه را رد کرد.

به گزارش آینده ، پس از آن که در آخرین روز تعطیلات نوروز رييس ستاد مديريت بحران وزارت بهداشت از سقوط یک فروند هواپیمای دونفره سبک خبر داد، هفته گذشته برخی منابع، از اختلال و نفوذ به شبکه رادیویی هوایی از سوی برخی افراد ناشناس در شبکه رادیویی هوایی فرودگاه نوشهر خبر دادند.

براساس این گزارش، گروهی ناشناس با نفوذ به فرکانس یکی از پروازها در فرودگاه نوشهر، از خلبان هواپیما خواسته‌اند تغییر مسیر دهد. اما برج مراقبت فرودگاه از این ماجرا باخبر شده و از خلبان می‌خواهد مسیر خود را تغییر ندهد و پس از فرود مشخص شده اگر این تغییر مسیر انجام می‌شد، هواپیما با کوه برخورد می‌کرد.

در این حال مهندس محمدباقر شریفی، رییس فرودگاه نوشهر در خصوص نفوذ شخص یا اشخاصی به شبکه رادیویی هوایی این فرودگاه گفت: هر کس می‌تواند با یک فرستنده کوچک وارد سیستم رادیویی شود، روی فرکانس برود و اختلال ایجاد کند. اما این اختلال به هیچ وجه نمی‌تواند موجب سانحه شود. چرا که خلبان پیش از پرواز فرمی را تحویل می‌گیرد که در آن تمامی دستورات برای پرواز در موقعیت‌ها و شرایط مختلف برایش شرح داده شده است و از آن‌جا که تمامی اطلاعات به صورت ریز در اختیار او قرار دارد، برفرض که کسی هم روی فرکانس برود، نمی‌تواند به خلبان دستور بدهد ده درجه تغییر مسیر بدهد و منحرف شود. چون خلبان اصولا حق چنین کاری ندارد.

شریفی در ادامه یادآور شد: سوانح هوایی ممکن است به خاطر های‌جک پرواز (هواپیماربایی)، مشکلات فنی و... به وجود بیایند. اما احتمال ایجاد سانحه و خرابکاری از طریق نفوذ به شبکه رادیویی هوایی و روی فرکانس رفتن صفر است. به خصوص در مورد هواپیماهای مسافربری که سیستم آن‌ها بسیار پیشرفته، پیچیده و مجهز است.

هواپیمای دونفره امکان سقوط ندارد
شریفی در ادامه به توضیح و شرح ماجرای هواپیمای دو نفره پرداخت و گفت: متاسفانه برخی به دلیل ناآگاهی مسائلی را مطرح می‌کنند که اصولا از نظر فنی امکان ندارد. اولا هواپیمای مزبور متعلق به فرودگاه نوشهر نبوده و یک هواپیمای شخصی و دونفره بوده، که البته ما به خاطر این که این هواپیما برایش مشکل ایجاد شده بود، به محل حادثه رفتیم و دو نفر سرنشین هواپیما که خوشبختانه آسیبی هم ندیده بودند را ملاقات کردیم.

وی در ادامه حادثه را بررسی کرد و گفت: اصولا هواپیماهای دو نفره، سبک و فوق سبک امکان سقوط ندارند که بگوییم سقوط کردند. این هواپیماها به دلیل مشخصات فنی که دارند، حتی اگر یک بال خود را از دست بدهند، سقوط نمی‌کنند و در بدترین شرایط که همه سیستم‌های هواپیما از کار بیفتد، یک چتر نجات برای خود هواپیما وجود دارد که خلبان با فشار دادن دکمه مخصوص خود و بدنه هواپیما را به وسیله چتر، نجات می‌دهد.

مهندس شریفی در ادامه گفت: آن هواپیمای شخصی هم تفریحی بوده و محل اصلی آن در نمک آبرود بوده و اصلا ربطی به فرودگاه نوشهر نداشته است. گویا این هواپیما وارد یک مه غلیظ می‌شود که بر این اساس خواسته در یک جاده خاکی فرود بیاید، از آن‌جا که این هواپیماها به دلیل مشخصات فنی که دارند، می‌توانند در یک جاده 200 متری هم فرود بیایند، تصمیم گرفته در یکی از جاده‌های اطراف نوشهر فرود بیاید، فرودش هم موفق بوده. اما در انتهای جاده یک پل بوده که هواپیما با آن برخورد کرده و این برخورد هم جدی نبوده، یعنی حتی هواپیما هم آسیب ندیده و فقط چرخ‌هایش کمی آسیب دیدند. سرنشینان ‌آن هم سالمند و کوچک‌ترین آسیبی ندیدند.

رئیس فرودگاه نوشهر در پایان ضمن تشکر از «آینده» برای روشن کردن ابعاد اتفاقی که برای این هواپیما در ایام تعطیلات افتاده بود، گفت: برخی به خاطر ضعف اطلاعات اخبار و شایعاتی را منتشر می‌کنند که پایه آن‌ها اطلاعات فنی بی‌اساس است. متاسفانه چون صنعت هوایی و به خصوص استفاده از هواپیماهای شخصی در ایران سابقه کمی دارد، چنین اخباری موجب نگرانی و شایعه پراکنی می شود. این در حالی است که این اخبار و اتفاقات در سایر نقاط دنیا که سابقه صنعت هوایی در آن‌ها طولانی‌تر است، مسائلی حل شده و طبیعی است.

گفتنی است بروز سوانح و مشکلات برای هواپیماهای سبک که طی چند سال گذشته پرواز با آن‌ها بیشتر رایج شده است، به خصوص در مناطق شمالی کشور امری طبیعی است. پیش از این هم در سال 82 یک هواپيماي دونفره هنگام پخش پوسترهاي تبليغاتي يكي از نامزدهاي حوزه انتخابيه نوشهر و چالوس در بخش كجور نوشهر دچار سانحه شد و خلبان آن جان باخت.

هواپیماهای دو نفره، سبک و فوق سبک بیشتر مصرف تفریحاتی دارند و بعضا برای سم‌پاشی و ... هم از آن‌ها استفاده می‌شود. هواپیماهایی که برای سم‌پاشی از آن‌ها استفاده می‌شود، به خاطر تجربه بیشتر خلبانان کمتر دچار سانحه می‌شوند اما هواپیماهای تفریحی گاه دچار آسیب می‌شوند که آسیب و مرگ سرنشینان این هواپیماها بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.